Przejdź do treści
Plecy

Pełniącym Obowiązki Rzecznika Praw Ucznia
w roku szkolnym 2024/2025

Ireneusz Wojtaszak

Jeżeli uważasz, że :

  • Twoje prawa w szkole są łamane;
  • Nie wiesz czy prawidłowo interpretujesz szkolne regulaminy;
  • Pojawiły się trudności w kontaktach z nauczycielami lub innymi pracownikami.

Przyjdź, razem znajdziemy rozwiązanie!

Uczniowie z postulatami mogą zgłaszać się w dowolnym czasie pracy rzecznika między lekcjami oraz w terminie:

Wtorek  15.30 – 17.00

Regulamin Rzecznika Praw Ucznia

REGULAMIN DZIAŁANIA SZKOLNEGO RZECZNIKA PRAW UCZNIA
na terenie Zespołu Szkół Technicznych im. Zygmunta Bohusza-Szyszko

1. Podstawa prawna

Prawa ucznia określają następujące dokumenty:

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej,
  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
  • Konwencja o Prawach Dziecka,
  • Ustawa o Systemie Oświaty,
  • Statut Szkoły.

Rzecznik pełni stałe dyżury, w czasie których przyjmuje uczniów (1 x 60 minut raz w tygodniu)
Uczniowie zgłaszają naruszenie swoich praw osobiście lub na adres mailowy (anonimy nie będą rozpatrywane)
Rzecznik wysłuchuje ucznia i sporządza notatkę z rozmowy.
Rzecznik, po rozpoznaniu sprawy, na prośbę wydaje opinię pisemną, czy zostały naruszone prawa ucznia i przekazuje informację o naruszeniu praw dyrektorowi szkoły.
Rzecznik może być mediatorem między stronami.
Pytania i wnioski uczniowie mogą kierować do Rzecznika osobiście w formie pisemnej. Każde pytanie lub wniosek muszą być podpisane przez ucznia.
Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron, tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
Rzecznik Praw Ucznia ma prawo odstąpienia od podjęcia interwencji, gdy nie uzna naruszenia Praw Ucznia.

  • Zapoznawanie i propagowanie praw ucznia.
  • Reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
  • Mediacja między stronami konfliktu.
  • Rozpoznawanie indywidualnych spraw uczniów.
  • Ścisła współpraca z Dyrektorem Szkoły, pedagogiem szkolnym i Samorządem Uczniowskim.
  • Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
  • Zwiększenie świadomości prawnej dzieci, rodziców, nauczycieli.
  • Rzecznik ma prawo do niezależności w sprawowaniu swojej funkcji w ramach obowiązujących przepisów, odstąpienia od podjęcia interwencji.
  • Rzecznik może rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie, rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkoły, organizować konfrontacje wyjaśniające, uczestniczyć w roli obserwatora w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem na wniosek ucznia, inicjować w szkole działania na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia.

Znajomość Statutu Szkoły, Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz Konwencji Praw Dziecka.

Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.

Interwencja w razie naruszania praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.

Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.

Reprezentowanie szkoły na zewnątrz w sprawach dotyczących przestrzegania praw ucznia.

Składanie dyrektorowi szkoły informacji o podjętych przez siebie działaniach zmierzających do rozwiązania konfliktu.

Składanie Radzie Pedagogicznej sprawozdań ze swojej działalności na koniec roku szkolnego

Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.

Kontrola realizacji spraw spornych.

Sytuacje konfliktowe powinny być rozwiązywane przy współdziałaniu wszystkich zainteresowanych stron.
Spory rozstrzyga się na zasadzie negocjacji, porozumienia, wzajemnego poszanowania stron.
Wszystkie informacje uzyskane przez rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami pozostającymi w konflikcie. W przypadku niemożności załatwienia sprawy w powyżej opisany sposób, decyzję w sprawie podejmuje dyrektor szkoły.

Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.

Podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy.

Skierowanie sprawy do pedagoga w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu.

W dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej.

Ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.

Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.

Podjęcie mediacji ze stronami.

W razie braku rozstrzygnięcia sporu, odwołanie się do Rady Pedagogicznej.

W przypadku nierozstrzygnięcia sporu, wystąpienie do dyrektora szkoły o podjęcie decyzji.