Pełniącym Obowiązki Rzecznika Praw Ucznia w roku szkolnym 2023/2024 jest:

Ireneusz Wojtaszak

Jeże­li uwa­żasz, że :

• Two­je pra­wa w szko­le są łama­ne

• Nie wiesz czy pra­wi­dło­wo inter­pre­tu­jesz szkol­ne regu­la­mi­ny

• Poja­wi­ły się trud­no­ści w kon­tak­tach z nauczy­cie­la­mi lub inny­mi pra­cow­ni­ka­mi

Przyjdź, razem znaj­dzie­my roz­wią­za­nie!

Ucznio­wie z postu­la­ta­mi mogą zgła­szać się w dowol­nym cza­sie pra­cy rzecz­ni­ka mię­dzy lek­cja­mi oraz w ter­mi­nie:

Wtorek  15.30 — 17.00

Regu­la­min Rzecz­ni­ka Praw Ucznia

REGULAMIN DZIAŁANIA SZKOLNEGO RZECZNIKA PRAW UCZNIA

na tere­nie Zespo­łu Szkół Tech­nicz­nych im. Zyg­mun­ta Bohu­sza-Szysz­ko

1. Podstawa prawna

Pra­wa ucznia okre­śla­ją nastę­pu­ją­ce doku­men­ty:
Kon­sty­tu­cja Rzecz­po­spo­li­tej Pol­skiej,
Powszech­na Dekla­ra­cja Praw Czło­wie­ka,
Kon­wen­cja o Pra­wach Dziec­ka,
Usta­wa o Sys­te­mie Oświa­ty,
Sta­tut Szko­ły.

3. Zasady działania Rzecznika Praw Ucznia:

Rzecz­nik peł­ni sta­łe dyżu­ry, w cza­sie któ­rych przyj­mu­je uczniów (1 x 60 minut raz w tygo­dniu)
Ucznio­wie zgła­sza­ją naru­sze­nie swo­ich praw oso­bi­ście lub na adres mailo­wy (ano­ni­my nie będą roz­pa­try­wa­ne)
Rzecz­nik wysłu­chu­je ucznia i spo­rzą­dza notat­kę z roz­mo­wy.
Rzecz­nik, po roz­po­zna­niu spra­wy, na proś­bę wyda­je opi­nię pisem­ną, czy zosta­ły naru­szo­ne pra­wa ucznia i prze­ka­zu­je infor­ma­cję o naru­sze­niu praw dyrek­to­ro­wi szko­ły.
Rzecz­nik może być media­to­rem mię­dzy stro­na­mi.
Pyta­nia i wnio­ski ucznio­wie mogą kie­ro­wać do Rzecz­ni­ka oso­bi­ście w for­mie pisem­nej. Każ­de pyta­nie lub wnio­sek muszą być pod­pi­sa­ne przez ucznia.
Rzecz­nik podej­mu­je dzia­ła­nia na wnio­sek stron, tzn. uczniów, nauczy­cie­li lub pra­cow­ni­ków admi­ni­stra­cji szko­ły.
Rzecz­nik Praw Ucznia ma pra­wo odstą­pie­nia od pod­ję­cia inter­wen­cji, gdy nie uzna naru­sze­nia Praw Ucznia.

4. Zadania Rzecznika Praw Ucznia:

Zapo­zna­wa­nie i pro­pa­go­wa­nie praw ucznia.

Repre­zen­to­wa­nie inte­re­sów uczniów na posie­dze­niach Rady Peda­go­gicz­nej.

Media­cja mię­dzy stro­na­mi kon­flik­tu.

Roz­po­zna­wa­nie indy­wi­du­al­nych spraw uczniów.

Ści­sła współ­pra­ca z Dyrek­to­rem Szko­ły, peda­go­giem szkol­nym i Samo­rzą­dem Uczniow­skim.

Prze­ciw­dzia­ła­nie łama­niu praw ucznia w szko­le.

Zwięk­sze­nie świa­do­mo­ści praw­nej dzie­ci, rodzi­ców, nauczy­cie­li.

Rzecz­nik ma pra­wo do nie­za­leż­no­ści w spra­wo­wa­niu swo­jej funk­cji w ramach obo­wią­zu­ją­cych prze­pi­sów, odstą­pie­nia od pod­ję­cia inter­wen­cji.

Rzecz­nik może roz­ma­wiać z nauczy­cie­lem uczest­ni­czą­cym w pro­ble­mie, roz­ma­wiać i zasię­gać rady peda­go­ga szko­ły, orga­ni­zo­wać kon­fron­ta­cje wyja­śnia­ją­ce, uczest­ni­czyć w roli obser­wa­to­ra w kon­fron­ta­cjach dyrek­cji z rodzi­ca­mi i danym nauczy­cie­lem na wnio­sek ucznia, ini­cjo­wać w szko­le dzia­ła­nia na rzecz upo­wszech­nia­nia praw dziec­ka i ucznia.

5. Do obowiązków Rzecznika Praw Ucznia należy:

Zna­jo­mość Sta­tu­tu Szko­ły, Regu­la­mi­nu Samo­rzą­du Uczniow­skie­go oraz Kon­wen­cji Praw Dziec­ka.

Infor­mo­wa­nie uczniów o przy­słu­gu­ją­cych im pra­wach i spo­so­bie ich docho­dze­nia.

Inter­wen­cja w razie naru­sza­nia praw ucznia i roz­wią­zy­wa­nie spraw spor­nych.

Udzie­la­nie pomo­cy uczniom zgod­nie z usta­lo­nym try­bem postę­po­wa­nia.

Repre­zen­to­wa­nie szko­ły na zewnątrz w spra­wach doty­czą­cych prze­strze­ga­nia praw ucznia.

Skła­da­nie dyrek­to­ro­wi szko­ły infor­ma­cji o pod­ję­tych przez sie­bie dzia­ła­niach zmie­rza­ją­cych do roz­wią­za­nia kon­flik­tu.

Skła­da­nie Radzie Peda­go­gicz­nej spra­woz­dań ze swo­jej dzia­łal­no­ści na koniec roku szkol­ne­go

Infor­mo­wa­nie stron kon­flik­tu o pod­ję­tych przez sie­bie dzia­ła­niach.

Kon­tro­la reali­za­cji spraw spor­nych.

6. W sprawach spornych ustala się następujący sposób postępowania:

Sytu­acje kon­flik­to­we powin­ny być roz­wią­zy­wa­ne przy współ­dzia­ła­niu wszyst­kich zain­te­re­so­wa­nych stron.
Spo­ry roz­strzy­ga się na zasa­dzie nego­cja­cji, poro­zu­mie­nia, wza­jem­ne­go posza­no­wa­nia stron.
Wszyst­kie infor­ma­cje uzy­ska­ne przez rzecz­ni­ka w toku postę­po­wa­nia media­cyj­ne­go sta­no­wią tajem­ni­cę służ­bo­wą.
Rzecz­nik Praw Ucznia po dokład­nym wyja­śnie­niu wszyst­kich oko­licz­no­ści spra­wy dąży do polu­bow­ne­go zała­twie­nia spra­wy, peł­niąc funk­cję media­cyj­ną mię­dzy stro­na­mi pozo­sta­ją­cy­mi w kon­flik­cie. W przy­pad­ku nie­moż­no­ści zała­twie­nia spra­wy w powy­żej opi­sa­ny spo­sób, decy­zję w spra­wie podej­mu­je dyrek­tor szko­ły.

7. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń — uczeń:

Zapo­zna­nie się z opi­nią stron kon­flik­tu.

Pod­ję­cie media­cji ze stro­na­mi we współ­pra­cy z wycho­waw­cą kla­sy.

Skie­ro­wa­nie spra­wy do peda­go­ga w razie kło­po­tów z roz­strzy­gnię­ciem spo­ru.

W dal­szym try­bie postę­po­wa­nia — zasię­gnię­cie opi­nii Rady Peda­go­gicz­nej.

Osta­tecz­ną decy­zję o spo­so­bie roz­wią­za­nia kon­flik­tu podej­mu­je Dyrek­tor.

8. Tryb postępowania w kwestiach spornych „nauczyciel – uczeń”:

Zapo­zna­nie się z opi­nią stron kon­flik­tu.

Pod­ję­cie media­cji ze stro­na­mi.

W razie bra­ku roz­strzy­gnię­cia spo­ru, odwo­ła­nie się do Rady Peda­go­gicz­nej.

W przy­pad­ku nie­roz­strzy­gnię­cia spo­ru, wystą­pie­nie do dyrek­to­ra szko­ły o pod­ję­cie decy­zji.