Konferencja miejska
W ramach realizacji projektu „Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym” w sali konferencyjnej Chełmskiej Biblioteki Publicznej 23. listopada 2023 r. odbyła się trzygodzinna konferencja miejska, której organizatorem było Miasto Chełm oraz główny koordynator projektu – Szkoła Podstawowa nr 7 w Chełmie.
Udział w konferencji wzięło 107 nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych (w tym: pedagogów i psychologów) szkół podstawowych i ponadpodstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Chełm oraz przedstawiciele Kuratorium Oświaty, Rady Miasta i Urzędu Miasta, służb mundurowych (m.in. policji, służby więziennej, straży miejskiej), troje prelegentów, asystentka romska ze Szkoły Podstawowej nr 7, ukraińska magistrantka PANS odbywająca praktyki w Szkole Podstawowej nr 7 oraz ośmioro uczniów Szkoły Podstawowej nr 7.
Konferencję rozpoczęła dyrektor departamentu oświaty pani Agnieszka Walewska-Maksymiuk, przedstawiając zgromadzonym gościom cel realizowanego projektu i omawiając działania chełmskich placówek na rzecz wielokulturowości.
Następnie głos zabrała dyrektor Szkoły Podstawowej nr 7 pani Bożena Goszczyńska, zapraszając do obejrzenia krótkiego filmu z udziałem uczniów tej placówki. Dzieci zostały poproszone o wyjaśnienie, czym, ich zdaniem, jest wielokulturowość. Odpowiedzi były spontaniczne, niereżyserowane i bardzo trafne – jednoznacznie wskazywały, że wszyscy, choć są pomiędzy nami różnice, jesteśmy jednak tacy sami.
Potem głos zabrała pani Anna Jędrzejewska, nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 7 oraz doradca metodyczny LSCDN oddział w Chełmie. Przy pomocy prezentacji multimedialnej dokładnie omówiła wszystkie działania podejmowane w ramach realizacji projektu „Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym”. Były to:
- 4 szkolenia dla nauczycieli placówek, dla których organem prowadzącym jest Miasto Chełm,
- 24 zajęcia pokazowe, zrealizowane w Szkole Podstawowej nr 7 (9 zajęć), Szkole Podstawowej nr 8 (9 zajęć) oraz Zespole Szkół Technicznych (6 zajęć), z udziałem 72 obserwatorów,
- 48 godzin warsztatów dla obserwatorów po zajęciach pokazowych (prowadzone przez doradcę metodycznego oraz pedagoga i psychologa ZWiPPP nr 2 w Chełmie),
- zredagowanie i wydanie 100 sztuk poradnika złożonego z 24 konspektów zajęć pokazowych,
- konferencja miejska.
Kolejnym etapem konferencji było wystąpienie prelegentów. Jako pierwszy głos zabrał pan Marcin Dąbrowski specjalista ds. ochrony uchodźców UNHCR, który wygłosił prelekcję na temat Edukacja wśród dzieci uchodźczych w województwie lubelskim.
Drugim prelegentem był pan Piotr Zdrojko konsultant ds. organizowania i doskonalenia zawodowego dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą, który wypowiedział się w temacie Prawa ucznia cudzoziemskiego w kontekście obowiązujących przepisów i codziennej praktyce.
Ostatnią prelekcję Skuteczna współpraca między szkołą a domem rodzinnym w zakresie podtrzymywania i rozwijania tożsamości kulturowej uczniów wygłosiła pani Beata Adamczyk dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej w Pławanicach. Prelegentka zaprosiła na scenę ośmioro uczniów Szkoły Podstawowej nr 7, którzy otrzymali do wykonania pewne zadanie. Wśród nich było dwoje dzieci romskich, dwoje ukraińskich i czworo polskich. Podzielono ich na dwie grupy (w każdej grupie znalazło się jedno dziecko romskie, jedno ukraińskie i dwoje polskich). Ich zadaniem było bez komunikacji werbalnej zbudować jak najwyższą wieżę, która ustoi co najmniej przez 30 sekund (materiały potrzebne do pracy dostarczyła im prelegentka).
Uczniowie pracowali podczas trwania całej prelekcji p. Adamczyk. Zebrani goście mieli możliwość obserwować współpracę dzieci w grupie wielokulturowej. Po zakończonej pracy uczniowie zostali poproszeni o komentarz do wyzwania, które przed nim postawiono. Zgodnie uznali, że zadanie nie należało do najłatwiejszych, w trakcie pracy bywały różne pomysły, ale nawet bez użycia słów grupom udało się dojść do porozumienia i osiągnąć cel.
Uczniowie z różnych środowisk wielokulturowych i ich praca, którą na bieżąco widzieli wszyscy uczestnicy konferencji są najlepszym przykładem na to, że różne języki, tradycje
i obyczaje nie stanowią bariery komunikacyjnej.